محل تبلیغات شما


آشنایی با نحوه ی کار فلاش استدیویی در آتلیه ها :
در عکاسی استدیویی،نور به دو دسته ی نور نرم (سافت لایت) و نور مستقیم دسته بندی می شود.نور مستقیم مانند نور خورشید و یا نور مستقیم فلاش عکاسی در تصویر باعث ایجاد سایه با لبه های تیز در تصویر می شود.
اما نور نرم (سافت لایت) باعث ایجاد سایه های کم سو تر با لبه های نرم می شود.زیرا این نورتوسط دیفیوزرها،سافت باکس ها و دیگر ملایم کننده های نور به سافت لایت تبدیل شده است که باعث گستردگی و تمرکز زدایی نور فلاش می شود.
تاثیر نور فلاش استدیویی در تصویر به دو عامل مهم بستگی دارد :
1-ابعاد فیزیکی و قدرت نور فلاش عکاسی
2-موقعیت فلاش استدیویی نسبت به سوژه ی تصویر
هر چقدر نور فلاش عکاسی به سوژه نزدیک تر باشد،تاثیر نورفلاش به روی سوژه ی تصویر بیشتر خواهد بود و هر چقدر فلاش استدیویی دارای فاصله ی بیشتری از سوژه باشد تاثیر نوربه روی آن کمتر خواهد بود.
در نتیجه عکاسان می توانند با تنظیم فاصله ی فلاش استدیویی نسبت به سوژه ی تصویر به نور دلخواه خود دست یابند.
به هنگام تنظیم نور فلاش استدیویی باید به یکی از مهم ترین فاکتورهای نورپردازی استدیویی توجه داشته باشیم که با نام کنتراست نور شناخته می شود.
به طور کلی کنتراست به تفاوت میزان نور در مناطق روشن و تاریک تصویر گفته می شود.هرچقدر میزان کنتراست بیشتر باشد،تفاوت نور بین این دو بیشتر می شود و هر چقدر میزان کنتراست تصویر پایین تر باشد تفاوت نور بین این دو کاهش می یابد.
تجهیزات نورپردازی استدیویی :
به طور کلی تجهیزات نورپردازی  به 3 دسته ی زیر تقسیم بندی می شوند :
1-نورپرداز ها:
نورپردازی ها  دارای دو حالت طبیعی و مصنوعی هستند.نور طبیعی مانند نور خورشید و مهتاب  معمولا در عکاسی OUTDOOR استفاده می شوند.
نورپردازی مصنوعی شامل تجهیزاتی همچون فلاش چتری،فلاش استدیویی،فلاش رودوربینی اسپیدلایت و نور های ثابت است.

2-اصلاح کننده های نور:
اصلاح کننده های نور،به کلیه ی تجهیزاتی گفته می شود که با اتصال به منبع نورپردازی،نور آنرا ملایم و یا اصلاح می کند و یا رنگ آنرا تغییر می دهد.تجهیزاتی مانند شیدر،سافت باکس و دیفیوزر از این قبیل هستند.
3-نگهدارنده های نور:
نگهدارنده های نور شامل تمام تجهیزاتی هستند که برای پشتیبانی و نگهداری از نور استدیویی استفاده می شوند.بعنوان مثال سه پایه نور یکی از آنهاست.
 

 
نحوه ی تنظیم نور فلاش استدیویی:
در کار استدیویی معمولا به 3 نوع نور فلاش نیاز داریم که عبارتند از فلاش  عکاسی اصلی،فلاش عکاسی کمکی و فلاش عکسی جدا کننده.
فلاش عکاسی اصلی مهم ترین  و پر اهمیت ترین نور در تصویر شماست که باعث ایجاد سایه های قسمت های روشن و تاریک در عکس شما می شود و نورپردازی در صحنه به این نور بستگی دارد.
اما استفاده از فلاش عکاسی اصلی به عنوان تنها منبع نورپردازی باعث ایجاد سایه های تند در لبه های تصویر شما خواهد شد.اما در صورتی که این کار را ظرافت و خلاقیت انجام دهید مطابق تصاویر زیر می توانید نتایج خوبی را بدست آورید.

 


 
 
فلاش عکاسی دوم بعنوان یک نور کمکی استفاده می شود که مهم ترین کاربرد آن پرکردن سایه هایی است که نور اصلی ایجاد می کند.نور این فلاش عکاسی به اطراف و پشت سوژه تابیده می شود و معمولا توسط ملایم کننده های نور دیفیوز می شود و کنتراست تصویر را کاهش می دهد.
فلاش عکاسی سوم بعنوان یک نور جدا کننده استفاده می شود.این فلاش عکاسی زمانی استفاده می شود که سوژه ای تیره رنگ بروی یک پس زمینه ی تیره قرار گرفته باشد.
در این حالت تشخیص سوژه از پس زمینه امری دشوار است و برای متمایز کردن این دو نیاز به یک نور جدا کننده است.
بنابراین در حالت ایده آل،می توانید یک فلاش چتری را بعنوان یک نور اصلی به روی یک سه پایه نور قرار دهید و نور آنرا به وسیله ی یک چتر ویا سافت باکس ملایم کنید و آنرا روبروی سوژه قرار دهید.
سپس یک فلاش استدیویی با قدرت کمتر را طوری قرار دهید که نور آن پشت و اطراف سوژه را پوشش دهد و سایه های تند را محود کند.برای بازتاب نور می توانید از صفحات بازتاب دهنده ی نور استفاده کنید و بهتر است این فلاش استدیویی را کمی با فاصله ی بیشتر نسبت به فاصله ی فلاش اصلی با سوژه قرار دهید و آنرا به روی سه پایه نور نصب نمایید.
و در آخر نیازمند نور فلاش عکاسی جدا کننده در پشت سر ویا بالای سوژه ی عکس خود هستید تا سوژه را از پس زمینه متمایز نمایید.

 
اگر نور فلاش عکاسی سوم را از دیافراگم بالا حذف کنیم،باید با دو فلاش استدیویی عکاسی کنیم.این مکانیزم زمانی به کار می آید که نیازی به متمایز کردن سوژه ی تصویر از پس زمینه نداشته باشید و یا می خواهید سوژه با پس زمینه ی تصویر آمیخته شود.




 
 
 
نسبت های روشنایی فلاش عکاسی:
نسب های روشنایی یکی از اصول مهم نورپردازی است.در ایجاد نور ملایم سافت لایت، نسبت نوری 1.1.A1:1 به این معنی است که شدت روشنایی  فلاش کمکی با شدت نور فلاش اصلی برابر است.
بنابراین اگر شدت نور فلاش عکاسی اصلی در حدود F/8 اندازه گیری شود،شدت نور فلاش عکاسی کمکی نیز باید به همان میزان F/8 تنظیم شود.
نسبت نوری A2:1 بدان معناست که شدت نور فلاش عکاسی اصلی حدودا 2 برابر قوی تر شدت نور فلاش عکاسی کمکی است.به این نسبت مرحله ی توقف کامل نیز گفته می شود و اگر شدت نور  فلاش عکاسی اصلی در F/8 تنظیم شود،شدت نور فلاش عکاسی کمکی باید در F/5.6 تنظیم گردد.
شدت نوری A4:1 به این معنی است که شدت نور فلاش عکاسی اصلی 4 برابر قوی تر نور فلاش عکاسی کمکی است.به این نسبت مرحله ی توقف 2 مرحله نیز گفته می شود و اگر شدت نور فلاش عکاسی اصلی در F/8 تنظیم شده باشد،شدت نور فلاش عکاسی کمکی باید در F/4 تنظیم شود.
اگر نور فلاش استدیویی شما یک نور مستقیم است.از نسبت نوری 1:1 برای نور کم قدرت و ملایم و از نسبت 2:1 برای نورپردازی با قدرت بیشتر استفاده کنید.به هر میزان که شدت نورپردازی بیشتر باشد کنتراست نور تصویر افزایش می یابد.
باید به این نکته توجه داشته باشید که موقعیت فلاش استدیویی نسبت به سوژه ی تصویر در کنتراست تاثیر گذار خواهد بود.توصیه می شود که نورفلاش عکاسی خود را با زاویه ی  و 45 درجه  و یا بیشتر نسبت به دوربین خود روبروی سوژه قرار دهید.به هر میزان که زاویه ی نور فلاش استدیویی خودرا بیشتر نمایید کنتراست تصویر افزایش می یابد.
اصول نورپردازی در سبک های مختلف عکاسی فلاش استدیویی:
1-اصول نورپردازی  با فلاش استدیویی در عکاسی پرتره :
در این سبک عکاسی نیازمند 2 عدد فلاش استدیویی به همراه دو عدد سافت باکس که در زاویه ی موافق یکدیگر قرار گرفته اند و نسبت نورپردازی 2:1 خواهیم بود.فلاش استدیویی که دارای قدرت بیشتری است و سافت باکس بزرگتری به روی آن نصب شده است بعنوان نور اصلی و فلاش استدیویی که دارای شدت نور کمتری است و سافت باکس کوچکتر به روی آن نصب شده است بعنوان نور کمکی استفاده می شوند.
2-اصول نورپردازی با فلاش استدیویی در عکاسی فشن :
در این سبک نورپردازی نیازمند یک فلاش استدیویی به همراه سافت بابوری دار 40X60 سانتی متر و یک رفلکتور مناسب نیاز داریم تا بتوانیم نور را  کمی با فاصله و به زیبایی هرچه تمام تر به روی سوژه ی تصویر هدایت نماییم. نسبت نورپردازی مناسب برای این سبک عکاسی بین 4:1 تا 8:1 می باشد.
3-اصول نورپردازی با فلاش استدیویی در عکاسی زیبایی :
این سبک نورپردازی دقیقا مشابه با نورپردازی سبک فشن می باشد،تنها کافیست که بیوتی دیش را جایگزین سافت باکس بزرگ نمایید که باعث افزایش شدت تابش نور فلاش عکاسی می شود و کنتراست تصویر را افزایش می دهد.نسبت نورپردازی مناسب برای عکاسی زیبایی در حدود 4:1 می باشد.
4-اصول نورپردازی با فلاش استدیویی در عکاسی با لنزهای :
در این سبک نورپردازی نیازمند یک رینگ فلاش عکاسی روبروی سوژه ی تصویر و یک هد فلاش عکاسی در پشت سر سوژه نیاز خواهیم داشت.همچنین نسب نور مناسب برای این سبک نورپردازی 4:1 است که در واقع همان شدت نوری 4 برابری نور رینگ فلاش  نسبت به نور فلاش عکاسی کمکی است.
بازتاب نور فلاش استدیویی از کناره ها :
اگر می خواهید در هزینه های خود صرفه جویی نمایید و یا زمان  و تجهیزات کافی برای راه اندازی یک نورپردازی حرفه را در اختیار ندارید،می توانید سوژه ی تصویر خودرا طوری قرار دهید که کمی با دیوار فاصله داشته باشد و فلاش استدیویی خودرا روبروی دیوار قرار دهید تا نور فلاش عکاسی به وسیله ی دیوار بازتاب داده شود.با استفاده از تکنیک زیر،می توانید فاصله ی نور فلاش عکاسی خو با سوژه را تنظیم نمایید.

 
اگر در استودویی عکاسی می نمایید که دیوارهای شفافی ندارد،می توانید  هر وسیله ی براقی را به روی دیوار قرار دهید تا نور فلاش استدیویی را بازتاب دهد.برای این کار می توانید از رفلکتور،صفحات براق،میز نور و یا حتی یک پارچه ی سفید استفاده نمایید.
تمامی موارد ذکر شده قادر به بازتاب نور فلاش عکاسی خواهند بود و می توانید با موقعیت دهی مناسب به سوژه ی تصویر خود یک جلوه ی نوری  ایده آل ایجاد نمایید.
عکاسی در سطح :
عکاسی در سطح اتاق همانند عکاسی در اتاق با دیوار های شفاف است اما با این تفاوت که زاویه ی نورپردازی 90 درجه به سمت پایین خم می شود و سطح اتاق همانند یک سافت باکس عمل می کند.
سوژه ی تصویر در سطح اتاق استودیو قرار می گیرد و فلاش استدیویی مستقیما نور را به سمت سوژه می تاباند و با بازتاب نور تمامی محیط روشن می گردد.

 


 
چگونه از نور طبیعی محیط  برای عکاسی استفاده کنیم :
یکی از روش های نورپردازی استفاده از نور طبیعی محیط برای عکاسی است.میتوانید از نور فلاش استدیویی برای روشن کردن چهره ی سوژه ی تصویر استفاده نموده و محیط اطراف کادر تصویر را با استفاده از نور طبیعی روشن نمایید و تصاویری زیبا خلق کنید.
همچنین می توانید از نور طبیعی بعوان تنها منبع نورپردازی عکاسی خود استفاده نمایید و آنرا در کادر تصویر خود بازتاب داده و یا به وسیله ی دیفیوزرها نور خورشید را ملایم کنید.



 
استفاده از نور ورودی از پنجره ها برای عکاسی در محیط های بسته :
پنجره هایی که دارای ابعاد بزرگی هستند می توانند بعنوان یک منبع نور طبیعی برای عکاسی استدیویی استفاده شوند.
می توانید با قرار دادن سوژه ی تصویر خود روبروی یک پنجره از اطراف عکاسی نمایید.البته بهتر است یک فلاش عکاسی نیز استفاده نمایید و از نور طبیعی بعنوان یک نور کمکی استفاده کنید.با قرار دادن سوژه ی تصویر در یک ترکیب رنگی و نوری جذاب می توانید تصاویر زیبایی را خلق نمایید.

 


نتیجه گیری :
در عکاسی با فلاش استدیویی در محیط های بسته بدون داشتن اطلاعت لازم از سبک عکاسی و نورپردازی مورد نیاز ،به دست آوردن نتیجه ی دلخواه کمی سخت و دشوار است.همواره باید از دیوارها برای بازتاب نور خود استفاده کنید تا به نتیجه ی دلخواه و متناسب با سلیقه ی خود دست یابید.
فلاش های استدیویی،تجهیزات نورپردازی برای سلیقه های مختلف است.می توانید با تنظیم شدت و دمای رنگ نور در عکاسی استدیویی خلاقیت به خرج دهید.

چگونه فلاش استودیویی مناسب برای آتلیه خود انتخاب کنیم؟

فلاش استدیویی چیست ؟

مفهوم عدد راهنما در فلاش عکاسی چیست؟

نور ,فلاش ,عکاسی ,ی ,استدیویی ,نورپردازی ,فلاش عکاسی ,نور فلاش ,فلاش استدیویی ,می شود ,سوژه ی ,نسبت نورپردازی مناسب ,فلاش استدیویی خودرا

مشخصات

تبلیغات

محل تبلیغات شما

آخرین مطالب این وبلاگ

آخرین ارسال ها

برترین جستجو ها

آخرین جستجو ها

جهان وبلاگ حاج قاسم سلیمانی عاشق بارانم